Tuesday, 11 July 2017

Pentingnya Vitamin C Dalam Badan

Tubuh kita memerlukan pengambilan vitamin C setiap hari kerana sifat vitamin C yang mudah larut dalam air menyebabkan badan tidak boleh menyimpan vitamin C. Vitamin C hanya ada dalam darah manusia selama 12 jam dan dalam tempoh waktu tersebut Vitamin C 'bekerja' dengan sel-sel tubuh untuk meningkatkan keimunan dan juga meningkatkan fungsi-fungsi sel di bahagian tubuh yang lain.

Vitamin C amat diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu-tisu tubuh yang mana vitamin C membina kolagen iaitu protein penting yang  melindungi tulang rawan, tendon, ligamen dan saluran darah. Selain itu pengambilan harian vitamin  C yang cukup membantu menyegerakan proses penyembuhan luka-luka, membaiki dan memelihara struktur tulang dan gigi.

Berdasarkan banyak kajian yang telah dilakukan, tubuh kita memerlukan 500mg vitamin C setiap hari untuk untuk mencapai tahap kesihatan yang baik. Kita memerlukan vitamin C setiap hari kerana sel-sel tubuh manusia tidak mempunyai enzim guluno-lacton-oxidase yang diperlukan untuk menukar glukos kepada ikatan kimia 2-keto L-Guluno-lactone untuk hasilkan vitamin C. Tambahan vitamin c sering digunakan dan mudah rosak dalam tubuh. Oleh itu, Kita memerlukan vitamin c sama ada melalui makanan ataupun supplement.



Kebaikan Sustained Release Vitamin C Shaklee

➢Berkesan mencerahkan kulit wajah dan badan secara sekata, licin, gebu, berseri
➢Mengekalkan kelembapan kulit, menghilangkan bintik2 hitam, memudarkan jeragat dan lingkaran gelap di bawah mata
➢Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
➢Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
➢Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
➢Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
➢Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
➢Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
➢Memainkan peranan penting dalam pengeluaran kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
➢Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
➢Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
➢Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih –> berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
➢Merawat jangkitan saluran kencing.
➢Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.


Kenapa mengesyorkan Sustained Release Vitamin C Shaklee?

vitamin c shaklee ini unik kerana formula sustained release dan formula bioflavonoid.
Sustained (or, Time) Release ialah satu proses di mana vitamin diformulasi khas agar ia dilepaskan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. 

Dengan bahasa ringkasnya, dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu.Sebatian tumbuh-tumbuhan semulajadi, dan bertindak sebagai pigmen tumbuhan dan agen antioksida. 

Vitamin larut air (B-Complex dan Vitamin C) adalah seperti namanya, mudah larut di dalam air (sebab tu dinasihatkan pengambilan air yang mencukupi apabila mengambil suplemen), dan, ianya tidak boleh disimpan di dalam badan.

Sustained Release supplement boleh menawarkan kesan vitamin yang optimum, meminimumkan kehilangan vitamin dalam proses penguraian (perkumuhan), serta menstabilkan paras darah waktu siang dan malam.


Kekurangan vitamin c dalam badan boleh menyebabkan
➤Nafas pendek
➤Berat badan senang naik sebab metabolisme lambat
➤Gusi berdarah
➤Gigi rapuh - kekurangan vitamin c menyebabkan kalsium sukar diserap oleh tubuh jadi walau pun minum susu banyak, tapi vitamin c tak cukup pun gigi jadi rapuh
➤Senang lebam - kadang2 tidur malam kaki lebam orang kata kena sedut dengan pelesit, tapi kalau dari segi kesihatannya mungkin kurang vitamin c
➤Sendi sakit dan bengkak - extra dos vitamin c melegakan bagi orang yang berpenyakit Arthritis
hidung berdarah
➤Anemia
➤Senang dijangkiti penyakit
➤Luka lambat sembuh
➤Rambut kering dan bercabang
➤Gingivitis (gusi bengkak)
➤Kulit kasar, kering dan bersisik
➤Sembelit



 Kalau ada sikit-sikit tanda ni, cuba la variasikan pemakanan. Makan buah yang kaya dengan sumber vitamin C. Supplement pun boleh diambil. Mungkin ada yang kata, kenapa perlu ambil supplement sedangkan kita boleh dapat segala khasiat dari sumber pemakanan seimbang.

(1) Berapa ramai yang benar-benar amalkan pemakanan seimbang. Makan buah sebelum buah 3-4 hidangan setiap hari tanpa gagal

(2) Zaman sekarang ni pertanian tak macam dulu, organik..semula jadi.. Semua pun baja kimia bagai.

(3) Orang zaman dulu tanam sayur belakang rumah, petik terus masak dan makan. Tahu tak berapa banyak vitamin yang hilang sebaik saja sayur/buah dipetik. Kemudian kalau biar beberapa jam sementara dibawa ke pasaraya, sementara nak dibeli, sementara nak dimasak. Agak-agak berapa peratus khasiat yang tinggal by the time sayur/buah masuk dalam perut kita.

(4) Banyak khasiat hilang masa pemprosesan. Vitamin C contohnya adalah vitamin larut air. Waktu basuh kat sink tu banyak vitamin yang hilang. Kalau sayur tu masak sup, hilang dalam kuah. Vitamin C juga hilang apabila terdedah pada suhu 60 darjah celcius. So waktu masak tu banyak vitamin yang akan hilang dan rosak

(5) Kehidupan zaman sekarang ni sangat stress dan kita perlukan lebih banyak vitamin/nutrient berbanding orang zaman dulu yang hidupnya kurang stress. Lebih-lebih lagi kalau orang yang duduk di bandar besar.

Maka pengambilan suplemen adalah lebih praktikal untuk mengisi lompang-lompang nutrisi penting seperti Vitamin C. Jika kita ingin mencuba suplemen yang murah, penting dan berkesan, maka saya sangat mengsyorkan Vitamin C Shaklee sebagai pilihan anda.


KENAPA MESTI VITAMIN C SHAKLEE?

Bagi fungsi ini, Vitamin C Shaklee adalah yang terbaik kerana ianya adalah Sustained Release di mana Vitamin C dilepaskan secara perlahan-lahan, 100mg setiap sejam untuk memastikan keperluan Vitamin C di dalam badan sentiasa dipenuhi secara berterusan.
Vitamin C dikenal sebagai Sustained Release Vita-C Plus (500mg)




Apa yang menyebabkan Vitamin C Shaklee ini BERBEZA dengan Vitamin C jenama lain?

1. Vitamin C Shaklee BUKAN vitamin sintetik!
- Suplemen yang ada di Shaklee semuanya terdiri daripada vitamin natural-termasuklah Vitamin C. Tahukah anda bahawa Vitamin C sintetik mempunyai kesan antioksidan dan pro-oksidan dalam masa yang sama! Bermakna walaupun ia menghapuskan radikal bebas dalam tubuh, pada masa yang sama ia juga menghasilkan radikal bebas!

2. Vitamin C Shaklee bersifat
'Sustained Release'/pelepasan masa
- Apabila anda memakan Vitamin C Shaklee (500mg), anda akan mendapat manfaatnya berterusan lebih kurang selama 5 jam! Ini adalah kerana, ia akan dilepaskan sebanyak 100mg bagi setiap 1 jam. Bermakna anda akan mendapat manfaatnya selama 5 jam tanpa henti!

3. 1 tablet Vitamin C Shaklee (500mg) bersamaan dengan 7 setengah biji oren
- Bayangkan dengan hanya memakan 1 biji tablet Vitamin C Shaklee, anda mendapat manfaat sebanyak anda memakan 7 setengah biji oren setiap hari! Hebat kan?

4. Vitamin C Shaklee mengandungi "bioflavonoids".
- Tahukah anda bahawa vitamin C sintetik tidak mempunyai bioflavonoids? Ianya cuma semata-mata asid askorbik sahaja. Bermakna ia tidak mampu bertindak seperti vitamin C yang sebenar.
Bioflavonoids adalah pigmen tumbuhan-tumbuhan yang dijumpai banyak di dalam buah-buahan sitrus. Ia membantu dalam penyerapan vitamin C sepenuhnya dan memelihara vitamin C itu sendiri daripada oksidasi. Dan ya, Vitamin C Shaklee ada bioflavonoids!

5. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.
- Semuanya natural


Jadi, sekiranya anda mahukan Vitamin C yang natural dan benar-benar bermanfaat untuk anda, maka Vitamin C Shaklee adalah pilihan yang paling tepat sekali!

PERUNDING VITAMIN ANDA
         SHIDA ABU BAKAR

Shaklee Independent Distributor
             Id No : 1256201
    Contact No : 014-844 0163
http://shidaabubakar.wasap.my
Email : hasidaabubakar07@gmail.com
Facebook : Hasida Abu Bakar

 POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA


*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi

**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment

Apa Itu Resveratrol

Resveratrol adalah sebahagian daripada bahan semulajadi yang dikenali sebagai polifenol. Ia banyak ditemui di dalam tumbuh-tumbuhan termasu...