Friday, 12 October 2018

10 TIPS DAN CARA MENGURANGKAN PERUT BUNCIT


Memiliki perut yang kempis dan rata adalah idaman bagi semua orang. Mungkin ada yang berfikiran perut buncit itu tanda orang bahagia. Tetapi memiliki perut yang cantik lagi membahagiakan kan.
Nak pilih baju pun susah jika perut buncit. Tengok tergantung cantik, tengok saiz macam ngam je dengan kita. Sekali cuba bahu ok tapi perut pula sendat atau tak boleh butang. Masa tu rasa juga hangin satu badan..hehe



Masalah Perut Buncit, Masalah Berat Badan,
Masalah Bentuk Badan Tak Cantik
Ok jom kita tengok tips ni dan buat..
Kaedah yang terbaik dan cara mengecilkan perut buncit yang paling efektif adalah dengan mengurangkan kebiasaan-kebiasaan buruk yang menjadi penyebab perut buncit. Berikut adalah beberapa tips dan cara yang sihat untuk mengecilkan perut tanpa apa-apa efek sampingan.



Contoh Makanan Berkarbohidrat Tinggi
1. JAUHI MAKANAN YANG BERKARBOHIDRAT TINGGI
Cara mengecilkan perut yang paling penting ialah belajar tentang pemakanan. Makanan yang mengandung karbohidrat lebih mudah ditutarkan menjadi lemak sehingga menambah penumpukan lemak di perut.
Anda yang memiliki perut buncit dicadangkan agar tidak makan makanan yang mengandung karbohidrat pada malam hari. Ini kerana pada malam hari, tubuh kita tidah seaktif di siang hari. Kadar metabolisme juga tidak sama. Bila kadar metabolisme rendah, tidak banyak kalori yang dibakar.
2. JAUHI MAKANAN YANG DIGORENG
Cara mengecilkan perut yang seterusnya ialah mengelakkan makanan yang bergoreng. Bukan tidak boleh makan langsung, cuma kurangkan kuantitinya.
Makanan yang digoreng memang memiliki cita rasa yang mengundang selera makan tinggi. Dengan adanya makanan cepat siap, tentu sekali akan membuat kita mudah tergoda. Dianjurkan agar tinggalkan terus makanan segera. Begitu juga dengan makanan bergoreng yang mudah didapati di pasar malam.
3. JANGAN MAKAN SEBELUM TIDUR
Hindarilah makan sebelum tidur kerana ketika tidur,  aktiviti pencernaan manusia terhenti dan ini menyebabkan makanan yang seharusnya dicerna menjadi menumpuk dan menghasilkan gas yang membuatkan perut kembung.
Paling ideal, kena makan 4 jam sebelum tidur!




Makanan Berserat
4. MAKANLAH MAKANAN BERSERAT
Antara cara mengecilkan perut yang lain ialah makan makanan yang ada fibre.
Mulakanlah makan makanan yang berserat yang membantu proses pencernaan dengan sempurna. Buah-buahan adalah pilihan makan  terbaik yang wajib dimakan untuk membantu mengecilkan perut buncit.
Ikut sunnah Rasulullah, makan buah dahulu sebelum makan makanan yang berat.
5. JAUHI MAKAN MAKANAN BERGARAM
Cara mengecilkan perut yang seterusnya ialah dengan menjauhi makanan bergaram. Memakan makanan masin yang berlebihan menyebabkan perut kembung dan dapat menarik air dalam jumlah yang banyak.
6. JAUHI MAKANAN DAN MINUMAN YANG BERSODA
Makanan dan minuman yang bersoda menyebabkan perut buncit kerana jenis minuman yang mengandung soda mengandung gas.
Jika serius ingin berusaha untuk kurus dan gunakan cara mengecilkan perut ini, katakan tidak pada Coca Cola atau Pepsi, dan minuman bergula yang lain. Kandungan gulanya terlalu tinggi dan bakal membawa mudarat dalam jangkamasa yang panjang. Jika ada anak, ajar anak minum air suam selalu.



Minum Banyak Air Putih
7. MINUM BANYAK AIR
Ini yang selalu diabaikan ramai orang. Minum banyak air putih dapat menjamin fungsi hempedu yang efektif untuk mengeluarkan toksin dalam tubuh. Air juga dapat menghilangkan rasa lapar.
8. JANGAN TIDUR TERLALU LAMBAT
Tidur pada pukul 10 malam dan bangun pada pukul 6 pagi. Ketika tidur, usahakan memakai pakaian yang longgar sehingga tubuh dapat bernafas dengan baik.



Melakukan Aktiviti Bersukan
9. BERSUKAN SELALU
Sering kali kita tidak dapat meluangkan masa disebabkan kesibukan kita setiap hari. Bukan sekadar sibuk dengan kerja pejabat, malahan kerja rumah juga belum tentu siap. Luangkanlah masa sekitar 20-30 minit untuk bersenam seperti sit-up secara rutin setiap hari.


Jangan Makan Terlalu Cepat, Kunyah Makanan Secara Perlahan

10. KUNYAH MAKANAN SECARA PERLAHAN

Bila lapar, agak sukar kita untuk mengawal etika mengunyah makanan. Mengunyah makanan sebanyak 40 kali adalah lebih baik untuk setiap suapan agar makanan tersebut mudah dicerna dan perut akan berasa cepat kenyang.
Jika tak mahu perut buncit kunyah la secara perlahan untuk elak tertelan lebih banyak udara. Makanan yang terlalu cepat ditelan akan menyebabkan perut kembung dipenuhi gas. Pastikan juga mulut ditutup rapat ketika mengunyah.


Anda juga boleh cuba mengambil suplemen bagi membantu mempercepatkan proses mengempiskan perut. Antara yang dicadangkan ATASI MASALAH PERUT BUNCIT

Beginilah cara mudah mengecilkan perut anda. Lakukan terus sehingga anda mendapatkan hasil yang diinginkan. Selamat mencuba!.


INGIN MENCUBA PRODUK SHAKLEE ?? BOLEH KLIK LINK ESELL INI. 
ESELL




SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
ID NO. 1256201
SHIDA ABU BAKAR
Contact No : 014-844 0163
Email : hasidaabubakar07@gmail.com
Facebook : Hasida Abu Bakar

POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA
*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi
*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.




2 comments:

  1. Bestnya tips! Tak sangka pula masa tidur yg xsesuai boleh sebabkan perut buncit

    ReplyDelete
  2. Terasa diri pun perlu exercise selalu.

    ReplyDelete

Apa Itu Resveratrol

Resveratrol adalah sebahagian daripada bahan semulajadi yang dikenali sebagai polifenol. Ia banyak ditemui di dalam tumbuh-tumbuhan termasu...