Thursday, September 5, 2019

Tanda-Tanda Kolestrol Tinggi dan Tips Turunkan Paras Kolestrol

Kolestrol adalah sejenis lemak (yang disebut sebagai lipid) yang diperlukan oleh tubuh untuk bekerja dengan baik.

Badan kita boleh menghasilkan kolestrol dan juga mendapatkannya daripada sumber makanan. Terdapat jenis kolestrol ‘baik’ dan ‘buruk’.

Low Density Lipoproteins (LDL) adalah kolestrol buruk kerana mereka mempunyai kecenderungan untuk melekat di dinding arteri.

Ini menyebabkan pembentukan bahan tebal dan keras dipanggil plak kolestrol. Menurunkan paras kolestrol LDL ini akan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Antara Tanda – Tanda Kolesterol Tinggi
1) Kaki sering kebas
– terjadi kerana darah bergumpal
2) Mudah letih dan cepat mengantuk
– aliran darah membawa oksigen ke otak terhalang membuatkan cepat mengantuk
3) Senak dada sebelah kiri
– tanda pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat
4) Sering sakit kepala rasa berat dan tegang di bahagian leher
– arteri semakin sempit membuatkan aliran darah ke otak berkurangan
5) Kaki membengkak
– pembuluh darah semakin sempit dan kaki adalah bahagian paling sedikit mendapat darah
6) Timbul bintik-bintik putih (biji lemak)
– di bahagian bawah mata, kawasan wajah atau leher.
7) Tanda kuning muda – pada tengah atau hujung kelopak mata, ada juga yang mengalami benjolan padat pada siku, tumit dan lutut.

Tips Menurunkan Paras Kolestrol

Terdapat beberapa cara yang boleh kita amalkan untuk mengawal paras kolestrol di dalam tubuh badan kita ini.

  1. Mengawal Diet
    • Kolestrol kita akan cepat meningkat bila kita mengambil makanan yang tinggi lemak tepu seperti makanan diproses. Jadi, kita boleh mengawal diet kita dengan memperbanyakkan makanan yang sebenar (real food) dan lemak yang berkualiti.
  2. Perbanyakkan Aktiviti Fizikal
    • Sekiranya kita kurang bergerak dan kurang melakukan aktiviti fizikal, risiko untuk kadar kolestrol LDL kita meningkat dan HDL lebih rendah adalah lebih tinggi. Jadi banyakkanlah aktiviti fizikal dan mengeluarkan peluh walau hanya berjalan ke masjid, menaiki tangga, mengemas halaman rumah, berkebun dan bercucuk tanam, bersenam dan sebagainya.
  3. Menurunkan Berat Badan
    • Orang yang obes adalah lebih berisiko untuk memiliki kadar LDL yang lebih tinggi. Jadi sekiranya sayang dengan nyawa anda, turun-turunkanlah berat badan dan elakkan daripada obesiti.
  4. Menjauhi Rokok dan Alkohol
    • Ada sebabnya kenapa Islam mengharamkan kedua-dua ini. Tak lain tak bukan adalah untuk kebaikan umatnya sendiri. Orang yang mengamalkannya hanya akan menambahkan mudarat kepada dirinya sendiri dan ia terang-terang adalah perbuatan yang ditegah oleh Allah.

Bagaimana Shaklee Boleh Membantu?

Sekiranya anda mengalami masalah kolestrol yang tinggi atau terlalu rendah dan sedang mengikuti rawatan doktor, saya nasihatkan agar anda merujuk doktor anda terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang supplement.
Ini kerana pengambilan supplement dikhuatiri akan mempunyai tindak balas dengan ubat yang anda ambil.
Dan sekiranya anda ingin menurunkan kadar kolestrol tanpa ubat atau secara semulajadi dengan Shaklee, perlu diingatkan bahawa supplement bukanlah sesuatu ubat ajaib yang boleh menjadikan anda sihat sekelip mata.
Supplement ini perlu diamalkan secara berterusan untuk ia benar-benar efektif. Ia juga hanya sampingan untuk membantu anda. Paling utama, jagalah pemakanan, pelihara berat badan dan lakukan senaman secara berkala. Itu lebih utama.
Sekiranya anda berminat untuk menurunkan paras kolestrol boleh la mencuba suplemen Shaklee.
Pencegahan dan Penurunan Paras Kolestrol

Kebaikan OMEGA-3  adalah ia dapat menurunkan kadar triglyceride dan kolesterol jahat, LDL. Ia juga dapat meningkatkan meningkatkan kolesterol baik (HDL), seterusnya menurunkan tekanan darah. Kadar triglyceride dalam darah merupakan indikator terbaik bagi mengenalpasti kesihatan jantung kita.

Jadi, disamping kita cuba untuk elak dan cegah kolesterol daripada bertambah dalam badan kita dengan Phytocol-ST , kita usaha untuk buang dan turunkan paras kolesterol yang dah sedia ada dalam badan kita ni dengan Omega Guard Shaklee. 

Testimoni
Bacaan Paras Kolestrol Makin Berkurangan


Minyak Ikan Untuk Kolestrol dan Kurangkan Kulit Berminyak


Bacaan Paras Darah dan Kolestrol Makin Normal

Saya mengesyorkan anda untuk terus menempah sebarang produk Shaklee kegemaran anda secara atas talian menggunakan kad kredit atau kad debit melalui link  ESELL dan mengikut arahan yang diberikan.


Shaklee Independent Distributor

ID No  : 12562012
Shida Abu Bakar
Contact  : 014 -844 0163
Facebook : Shida Abu Bakar


POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA

*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi
*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.



No comments:

Post a Comment

SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM) AT BATCHING PLANT

WHAT IS SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM)  Forta-Fi® Fiber-Reinforced Asphalt Concrete Mix Design (FRAC) or also known as Super Fiber Mix Design ...