Friday, January 31, 2020

Cara Tingkatkan Sistem Imun

Cara Tingkatkan Sistem Imun Badan Secara Semulajadi


Sistem imun ialah sistem untuk pertahanan badan. Sistem pertahanan badan kita sebenarnya sangat kompleks sebab ia melibatkan pelbagia jenis sel,tisu dan organ tetapi misinya ialah satu sahaja iaitu membunuh patogen dan melindungi badan daripada penyakit. Itulah fungsi sistem imun untuk badan kita.

Apa Itu Sistem Imun

Ada manusia yang dilahirkan tanpa sistem imun, maksudnya badannya tidak boleh menghasilkan sel darah putih. Contohnya ada orang bila dilahirkan ia membawa genetik seperti genetik alahan, genetik alergic. Jadi maksudnya kelahiran seseorang tidak semua sama,  ada yang mengalami masalah sistem imun yang lemah dan ada yang dilahirkan normal. 


Tahan peringkat sistem imun seseorang bekerja adalah berbeza. Ada yang mempunyai sistem imun yang sangat rendah dan badan tidak boleh melawan fungus yang masuk dalam badan.


Patogen dan sistem imun saling berkait antara satu sama lain. Patogen lebih kurang boleh digambarkan sesuatu benda yang jahat yang tidak perlu dalam badan kita kerana ia biasanya adalah virus yang masuk ataupun fungus/bakteria yang boleh menyebabkan kita mendapat penyakit. Jadi fungsi sistem imun adalah untuk menghalang kemasukan patogen atau untuk membunuh patogen yang masuk dalam badan kita.


Sistem pertahanan badan kita terdiri daripada dua iaitu:-

1) Sistem pertahanan yang pertama 
- Iaitu pertahanan yang bertanggungjawab untuk menghalang semua jenis benda asing daripada menembusi lapisan luar badan. Komponen pertama badan untuk menghalang dan memberi pertahanan badan kita ialah : 

i) Kulit 
- Kulit merupakan organ yang pertama yang menghalang patogen daripada masuk. Penjagaan kulit sangat penting bagi menggelakkan daripada luka. Apabila luka badan terdedah kepada jangkitan seperti bakteria/virus yang boleh masuk melalui kulit. Sekiranya anda luka, anda perlu cepat bersihkan dan tutup luka tersebut. 

ii) Membran Mukus 
- Membran mukus memerangkap patogen dan menghalang patogen memasuki badan. Membran mukus berada dibahagian rongga . Contohnya, kulit tidak dapat menghalang patogen disebabkan kita menghidu udara melalui hidung dan seterusnya masuk ke rongga. Sebelum ianya masuk lebih kedalam lagi, kita mempunyai bahagian rongga yang ada membran mukus untuk bertindak bagi memerangkap dan membunuh patogen ini.

iii)  Jus Gastrik 
- Jus gastrik mempunyai satu sifat iaitu berasid yang boleh didapati di bahagian perut dan ianya akan dikeluarkan kebiasaannya sewaktu kita makan. Ia akan membunuh mikroorganisma yang berada di makanan tersebut . Kebarangkalian makanan yang kita makan mempunyai bakteria atau organisma tetap ada. Jadi jus gastrik inilah yang akan membantu untuk membunuh bakteria/mikrooorganisma yang terdapat dalam makanan ini.

iv) Air mata, peluh dan air liur. 
- Air mata, peluh dan air liur mempunyai enzim yang boleh membunuh bakteria.


2) Sistem pertahanan yang kedua
- Sistem pertahanan badan yang kedua akan bekerja sekiranya sistem pertahanan pertama tadi tidak dapat membantu untuk membunuh patogen yang masuk. Di peringkat ini ia melibatkan beberapa komponen sel badan dan yang paling penting adalah sel darah putih yang perlu berkerja lebih kuat. 


Jom, tingkatkan sistem imun secara semulajadi dengan produk Shaklee


Nutriferon Penggalak Interferon Untuk Tingkatkan Sistem Imun

Nutriferon

- Nutriferon merupakan satu-satunya interferon semulajadi didunia. Ia diekstrak daripada biji labu, biji plantago, bunga safflower dan honey suckle Jepun. Nutriferon mempunyai daya tahan yang boleh mendorong pengeluaran semulajadi interferon dalam badan. Interferon boleh menyokong sistem imun pada peringkat sel.


Vitamin C
- Vitamin C menggalakkan fungsi sel-sel darah putih untuk memerangkap/memusnahkan bendasing. Vitamin C dikenali sebagai asid askorbik bagi membantu meningkatkan sistem imun.


Garlic Complex
- Garlic merupakan satu jenis tumbuhan atau herba yang mengandungi allicin . Ia komponen yang membantu untuk mencegah kemasukan bakteria kerana ia merupakan antiiotik dan garlic juga merupakan satu jenis antiseptic untuk badan kita. 


Zinc Complex
- Zink merupakan satu  mineral yang sangat kecil amaun yang kita perlukan tetapi kesannya sangat besar kepada badan. Ini kerana zinc ni salah satu fungsinya adalah untuk membantu enzim kita keluar supaya boleh buat kerja. Sebagai contoh apabila ada bakteria dalam badan, sel darah putih anda akan bunuh bakteria-bakteria tersebut. Untuk membunuh bakteria tersebut sel darah putih perlukan enzim . Jadi menghasilkan enzim adalah satu mineral  yang diperlukan adalah zink



Set Tingkatkan Sistem Imun

Kombinasi keempat-empat produk ni adalah lengkap untuk membina sistem imun yang lebih kuat dalam badan kita.


Testimoni 



HFMD, Tak Demam, Sakit Badan Hilang

Amalkan Nutriferon Jarang Demam

Elak Batuk dan Berhingus Dengan Nutriferon

Kemam Nutriferon Bila Sakit Perut

Tingkatkan Sistem Imun Dengan Nutriferon

Vitamin C Untuk Sistem Imun



Ingin cuba suplemen Shaklee ?


terus whatsapp ke http:http://shidaabubakar.wasap.my



      


Shaklee Independent Distributor

ID No  : 12562012
Shida Abu Bakar
Contact  : 014 -844 0163
Email : hasidaabubakar07@gmail.com
Facebook : Shida Abu Bakar


POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA

*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi

*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment

SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM) AT BATCHING PLANT

WHAT IS SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM)  Forta-Fi® Fiber-Reinforced Asphalt Concrete Mix Design (FRAC) or also known as Super Fiber Mix Design ...