Wednesday, 15 August 2018

Atasi Anak Kurang Selera Makan






Setiap kali nak bagi anak-anak makan mesti kena berperang dulu kan. Susahnya anak-anak nak makan. Macam takde selera nak makan lebih kepada nak bermain sahaja , dalam hati berfikir anak-anak ni tak rasa lapar ke ? Macam mana nak cukupkan nutrisi anak-anak kalau dorang tak makan.


Kenapa anak kurang makan ?

Tahukah anda, salah satu penyebab anak kurang makan adalah sistem penghadaman yang kurang efektif. Sebab itulah, biasanya seorang yang kurang atau tidak makan sayur-sayuran dan sering sembelit sering dikaitkan dengan kurang selera makan. Anak-anak biasanya begitu, bukan?






Jangan bimbang, cuba 10 jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah ini. Mari kita baca sama-sama.


1.    Jangan sampai bergaduh

Memaksa anak untuk makan boleh meninggalkan kesan dalam jangka masa panjang. Sebaiknya bercakap baik-baik dengan anak dan nyatakan kesan kalau tak makan. Contohnya tak comel, nanti sakit, dll



2. Catat apa yang anak makan

Sesetengah kanak-kanak lebih suka makan sedikit demi sedikit. Sekeping roti, kemudian buah-buahan, ataupun biskut.
Apabila ditambahkan semua makanan ini, sebenarnya ia cukup mengenyangkan. Jadi jangan risau kalau anak bukan jenis yang suka makanan lauk pauk.



3. Beli makanan berkalori tinggi


Mentega kacang sangat kaya dengan protein, lemak sihat dan berkalori tinggi.
Bahkan 2 – 3 sudu besar kismis juga sudah ada 200 kalori.
Keju, kepingan oat, buah-buahan, dan kacang semua senang untuk disediakan. Pastikan anda membawa makanan-makanan ini, apabila keluar supaya anak boleh makan pada bila-bila masa



4. Buat perancangan awal untuk makanan anak


Jika anak selalu makan makanan yang sama setiap hari, pasti dia akan jemu.
Cuba tulis semua makanan kegemaran anak, atau sediakan makanan yang berbeza-     beza supaya dia mempunyai lebih banyak pilihan



5. Dapatkan pertolongan orang lain

Kalau keadaan semakin teruk, cuba minta pertolongan orang lain untuk menyuap anak.
Jika terpaksa, biar mereka makan depan TV. 20 minit pun lebih baik dari anak tak makan langsung



6. Jangan terlalu tegas dengan pilihan anak

Saya tidak benarkan anak untuk minum minuman bergas atau yang terlalu manis.
Saya juga selalu menjauhkan diri dari makanan yang mempunyai terlalu banyak pewarna. Tapi, janganlah terlampau tegas.
Mungkin hari ni anak cuma nak makan kek je (ibu pun nak!). Biarkan saja. Asalkan anak tidak memakan makanan yang terlalu manis selama beberapa hari.



7. Jangan banding dengan kanak-kanak lain

Jangan rasa tertekan apabila anak orang lain kuat makan atau apabila orang memberi komen anak terlalu kurus.
Asalkan anak masih aktif dan tidak selalu sakit



8. Leka bermain.

Ini biasa, kalau mereka leka bermain, memang mereka tak kisahkan perut yang lapar. Bagitau anak kita sekiranya kita sedang menyediakan makanan, sekurang-kurangnya 15minit sebelum makan. Setengah kanak-kanak akan ambil masa untuk membina selera terutama ketika mereka tengah bermain.



9.  Beri vitamin tambahan

Beli vitamin atau supplemen tambahan yang mereka suka (jenis sirap ataupun tablet kunyah) dan pastikan anak makannya setiap hari untuk mengelak kekurangan nutrien.

Cuba beri minyak ikan pun boleh


10. Jadilah contoh yang baik

Jadilah contoh yang baik dan nikmati makanan anda juga.

Mudah-mudahan mereka akan terikut-ikut selepas fasa tidak mahu makan ini. Jangan lupa anak selalu mengikut tingkah laku ibu bapa mereka








7 Kebaikan Mealshake Shaklee Multivitamin Yang Sesuai Untuk Anak.

1. Nutirisi Lengkap
Menyediakan 24 jenis Vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. Ia turut mengandungi lesitin soya yang berkerjasama dengan vitamin larut lemak.

2. Membekal Nutrisi kepada Sel Tubuh
Kaya dengan protin (tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain.

3. Membantu Tumbesaran
Mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar.

4. Anti-Oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan.

5. Mengembalikan Seri Wajah
Mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi wajah/kulit yang lebih cantik.

6. Detoksifikasi
Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.

7. Kelazatan Rasanya

Minuman yang lazat (berperisa vanilla) dan mengandungi fruktosa semulajadi; penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan.




                                                           Testimoni


Ikhtiar Kecerdasan Anak (Dalam Mealshakes Ada 24 Vitamin)

Selera Makan Anak Meningkat


Anak Makan Bertambah

Selera Makan dan Minum Susu Bertambah, Tidak Sembelit Lagi


Selera Makan Bertambah







Nak order secara online, anda boleh  KLIK ESELL. Boleh menggunakan Credit Card atau Debit card juga.




PERUNDING VITAMIN ANDA

SHIDA ABU BAKAR
Shaklee Independent Distributor
Id No : 1256201
Contact No : 014-844 0163
http://shidaabubakar.wasap.my
Email : hasidaabubakar07@gmail.com
Facebook : Hasida Abu Bakar
POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA

*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi
*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.


No comments:

Post a Comment

Apa Itu Resveratrol

Resveratrol adalah sebahagian daripada bahan semulajadi yang dikenali sebagai polifenol. Ia banyak ditemui di dalam tumbuh-tumbuhan termasu...