Monday, August 6, 2018

Cara Berkesan Untuk Rendahkan Paras Kolesterol


Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Kolesterol adalah lemak yang dihasilkan oleh hati dan sangat penting untuk fungsi sistem dalam badan. Kolestrol secara semula jadinya terdapat pada dinding sel atau di mana-mana bahagian tubuh termasuklah di otak, otot, saraf, kulit, hati, usus dan jantung. Kolestrol juga berfungsi dalam membentuk dan memelihara sel membrane, menapis molekul untuk keluar masuk dari sel, terlibat dalam sistem reproduksi dan membantu penghasilan hempedu. 

Mempunyai tahap kolestrol yang tinggi bukanlah penyakit, tetapi ia berpotensi menyebabkan pelbagai jenis penyakit antaranya stroke, sakit jantung, diabetis, dan tekanan darah tinggi. Kolestrol yang berlebihan dalam aliran darah kebiasaannya akan disimpan di arteri termasuklah salur darah di jantung, pembuluh darah ke otak, dan saluran darah ke kaki.

Bagaimana Nak Tahu Tahap Kolestrol?
Selain daripada ujian kolestrol, anda juga dapat mengesan tanda-tanda kolestrol tinggi dari perubahan kesihatan. 

Antara gejala yang sering dihidapi oleh golongan yang memiliki tahap kolestrol yang tinggi ialah:
Terasa pening dari bahagian belakang kepala (petanda strok)
Kejang pada bahagian leher dan bahu.
Kerap kejang di bahagian kaki dan tangan.
Kebas kaki dan tangan
Dada sebelah kiri seperti tertusuk/ nyeri – Saluran darah di jantung tersumbat (petanda sakit jantung)

Apakah Punca Sebenar Yang Menyebabkan Kolestrol Tinggi Dalam Darah?

Pemakanan
Pengambilan makanan yang tinggi kandungan lemak tepu biasanya akan meningkatkan kadar kolestrol. Contohnya seperti telur, keju, minyak masak, kuih muih, dan pelbagai jenis makanan bergoreng.

Berat badan
Tumpuan lemak di bahagian perut dan pinggang bukan sahaja menyukarkan anda untuk memilih saiz seluar yang sesuai, malah ia juga meningkatkan kadar triglisedira dan menirinkan HDL atau kolestrol baik.

Aktiiviti harian
Kurang melakukan aktiviti atau kurang bersenam akan meyebabkan peningkatan kadar LDL (kolestrol jahat) dan mmerendahkan tahap HDL (kolestrol baik)

Usia dan jantina
Mencecah umur 20 tahun, kolestrol mula meningkat melainkan anda mengamalkan aktiviti dan pemakanan yang mencegah kenaikan tahap kolestrol. Golongan lelaki lebih cenderung mempunyai tahap kolestrol yang tinggi berbanding wanita.

Tahap Kesihatan
Mempunyai penyakit lain seperti diabetis atau hipotiroid berisiko unutk peningkatan tahap kolestrol. Lakukan pemeriksaan kesihatan secara rutin bagi mengelak risiko penyakit lain.

Sejarah Keluarga
Sesetengah orang masih memiliki kadar kolestrol yang tinggi walaupun telah mengamalkan gaya hidup yang sihat dan diet yang seimbang. Faktor keturunan juga mempengaruhi masalah kolestrol tinggi.

Merokok
Pastinya anda sendri sedar akan keburukkan merokok. Selain merosakkan paru-paru, merokok juga mampu menurunkan tahap kolestrol baik dalam darah.

Gaya hidup memainkan peranan penting dalam merawat tekanan darah tinggi anda. Jika anda berjaya mengawal tekanan darah anda dengan pemakanan gaya hidup yang sihat, anda boleh mengelakkan, melambatkan atau mengurangkan keperluan untuk ubat.

Pastikan anda sentiasa memantau kesihatan anda. Jika tiada tekanan darah tinggi, anda boleh pergi sendiri ke klinik-klinik paling kurang sekali dalam setahun.


Terdapat 2 Jenis Kolestrol
Dalam dunia kesihatan, kolesterol dibagi menjadi dua jenis iaitu, kolesterol jahat (LDL) dan kolesterol baik (HDL).

Kolestrol HDL
Kolestrol HDL (High Density Lipoprotein ) disebut lemak yang baik karena bisa membersihkan dan mengangkut timbunan lemak dari dinding pembuluh darah ke hati. Kolestrol HDL yang ideal harus lebih tinggi dari 40 mg/dl untuk laki-laki, atau di atas 50 mg/dl untuk perempuan.

Penyebab kolestrol HDL yang rendah adalah kurang gerak badan, terlalu gemuk, serta kebiasaan merokok. Selain itu hormon testosteron pada laki-laki, steroid anabolik, dan progesteron bisa menurunkan kolesterol HDL, sedangkan hormon estrogen perempuan menaikkan HDL.

Kolestrol LDL
Kolestrol LDL (Low Density Lipoprotein) adalah lemak yang jahat karena bisa menimbun pada dinding dalam dari pembuluh darah, terutama pembuluh darah kecil yang menyuplai makanan ke jantung dan otak. Timbunan lemak itu semakin lama semakin tebal dan keras, yang dinamakan arteriosklerosis, dan akhirnya menumbat aliran darah.

Kolestrol LDL yang optimal adalah bila kadarnya dalam darah di bawah 100 mg/dl. Kolestrol LDL 100-129 mg/dl dimasukkan kategori perbatasan (borderline). Jika di atas 130 dan disertai afktor risiko lain seperti merokok, gemuk, diabetes, tidak berolah raga, apalagi jika sudah mencapai 160 atau lebih, maka segera perlu diberi ubat.




Sebab itu saya mengesyorkan set kolestrol Shaklee ini. Ia mengandungi:


OMEGA GUARD
Omega Guard adalah asid lemak dari minyak ikan omega-3.

Ia sangat tinggi dengan kolesterol HDL.

Ia berfungsi untuk membawa kolesterol keluar dari salur arteri ke hati untuk proses penyingkiran.
Dengan kehadiran HDL ia dapat merendahkan paras LDL, maka plak pada dinding arteri dapat dicairkan lantas dapat melancarkan aliran darah.

Omega Guard Shaklee kaya dengan Omega-3. Omega 3 ni yang berfungsi untuk menurunkan kolesterol yang ada dalam badan kita.

Asid lemak omega-3 yang terkandung dalam Omega Guard Shaklee ini lah yang membantu turunkan tahap kolesterol.Dengan mengamalkan Omega-3 secara konsisten di dalam diet harian kita, ia dapat mengurangkan risiko kematian mengejut kerana Omega-3 dapat mencegah daripada penggumpalan darah. OMEGA-3 ni dapat menurunkan kadar triglyceride dan kolesterol jahat, LDL.

Dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) dan seterusnya menurunkan tekanan darah. Kadar triglyceride dalam darah merupakan indikator terbaik bagi mengenalpasti kesihatan jantung kita.

Omega Guard Shaklee dapat membantu mengawal penjagaan jantung terutamanya di kalangan orang dewasa dan warga emas.


PHYTOCOL-ST
Fisoterol secara strukturnya adalah sama dengan kolestrol dan bersaing dengan kolestrol untuk penyerapan di dalam usus justeru meninggalkan kolestrol.

Pyhtocol-ST sangat membantu dalam menurunkan paras kolesterol.

Pengambilan supplemen yang kaya dengan fisoterol dapat berganding dengan kolestrol ‘baik’ untuk menyerap kolestrol ‘jahat’ yang tak diperlukan.

Fisoterol ini berfungsi menyerap kolestrol LDL yang berlebihan dalam tubuh. Lebih tinggi 
kandungan fisoterol dalam badan kita, lebih cepat paras kolestrol kita dapat diturunkan.

Phytocol-ST Shaklee adalah 100 peratus semulajadi dan dirumus khas dengan ramuan terpilih secara klinikak untuk menghindar penyerapan kolestrol dalam tubuh sekaligus mengawal paras kolestrol.


CoQHealth Plus
Peringkat seterusnya adalah untuk memperkasa jantung anda dengan CoQHealth Plus. Dalam CoQHealth ini terdapat CoQ 10 yang menyumbang tenaga ke arah menguatkan otot jantung.

Selepas usia kita melepasi umur 20 tahun, penghasilan akan berkurangan secara beransur-ansur sehinggalah kita menginjak ke usia tua. Ketika itu otot jantung semakin lemah

Mengurangkan debaran jantung

Memberikan tenaga kepada sel

Membantu pemulihan daripada pembedahan jantung

Menjadikan tekanan darah sihat


VIVIX
Terkenal dengan antioksidan yang tinggi. Antioksidan dalam Vivix membantu dalam perlindungan sel termasuklah sel di sekitar bahagian salur darah.

Orang yang alami masalah kolestrol yang tinggi adalah disebabkan oleh plug atau kolestrol berlebihan dalam salur darah.

Fungsi Vivix ini, ia melindungi salur darah kita, jadi salur darah kita akan dilindungi dari kerosakan.
Kolestrol tidak boleh menempel pada salur darah yang boleh menyebabkan kolesterol berlebihan.

Resveraterol terbukti berkesan mencegah pembekuan kolesterol dari melekat di saluran darah.

Antara artikel yang wajib dibaca :  Cara Cepat Kurangkan Kolestrol Jahat



Testimoni






Berminat.. Klik Set Kolestrol ini..

Untuk membeli item-item lain, anda boleh klik E-sell . Nak guna Debit atau Credit Card pun boleh.



PERUNDING VITAMIN ANDA
SHIDA ABU BAKAR
 Shaklee Independent Distributor
Id No : 1256201
Contact No : 014-844 0163
  http://shidaabubakar.wasap.my
Email : hasidaabubakar07@gmail.com
Facebook : Hasida Abu Bakar

POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA
*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi

*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.



No comments:

Post a Comment

SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM) AT BATCHING PLANT

WHAT IS SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM)  Forta-Fi® Fiber-Reinforced Asphalt Concrete Mix Design (FRAC) or also known as Super Fiber Mix Design ...