Friday, August 17, 2018

Perkenalan Dengan Shaklee Untuk Dapatkan Zuriat



Hasida Abu Bakar




Bismillahhirrahmanirrahim.......
Assalammualaikum W.B.T kepada semua pembaca.

Hari ini saya nak bercerita macam mana saya boleh kenal Shaklee. Mula kenal serius Shaklee pada tahun 2015. Itupun sebab kawan-kawan selalu bercerita. Sebelum tahun 2015 tak kenal sangat Shaklee dan taknak ambil tahu pun.(berlagak sangat masa tu..hehe)



Berkahwin Jun 2012


Tentang Diri Saya.
Saya Nor Hasida Binti Abu Bakar. Berkahwin pada Jun 2012. Pada tahun pertama perkahwinan hidup kami bahagia je. Enjoy dengan fasa perkahwinan. Masuk tahun kedua masih ok lagi. Seterusnya masuk tahun ketiga perkahwinan, kami baru rasakan yang dugaan kami berat. Ada je mulut-mulut bertanyakan tentang kami. Bertanya apa rasanya ?hihi

Tahun ketiga fasa yang saya rasakan berat juga. Nak balik kampung pun rasa malu. Tapi takkan tak balik kan. Mesti nak jumpa mak ayah dan mak ayah mentua. Pekakkan telinga dan senyum sehabis daya la kalau ada mulut-mulut yang bertanya secara sinis.


BILA NAK DAPAT ANAK ?

MERANCANG KE?

TAK TERINGIN KE NAK ADA ANAK?

SAMPAI BILA NAK HIDUP BERDUA?

KAHWIN DAH LAMA TAKKAN TAKDE ISI LAGI?

AWAK NI ADA MASALAH KE TAK MENGANDUNG LAGI?

TAK MENGANDUNG LAGI KE, ANAK AKU DAH 2,3,4,5….

FAMILY BELAH AWAK MEMANG SUSAH NAK DAPAT ANAK ?( yang ni saya memang tak boleh terima,apa yang babitkan family plak. Kedua-dua family kami suami isteri ada 7 beradik tau)


Kebetulan masa tahun kedua perkahwinan kami(2013) adik suami saya berkahwin dan terus lekat. Walaupun mereka PJJ. Masa ni pun start ada yang bunyi-bunyi tapi kami suami isteri macam ok je. Tapi masuk tahun ketiga kami dah risau. Biasanya perempuan la yang lebih risau kan, suami ni cool je. Ye la semua akan tertumpu kepada kita(perempuan) walaupun suami pun main peranan yang penting. Taknak pula dorang ni tanya para suami isu-isu macam ni.



TAKDE USAHA KE?

Tiada yang berkahwin taknak ada zuriat sendiri kan. Lagi-lagi bila orang terdekat yang kahwin lambat dari kita tapi dapat anak dulu. Mesti sedikit sebanyak kita akan ada rasa terasa hati bila orang tanya takde usaha. Orang tak nampak usaha kita sebab kita pun tak tunjuk dengan orang.

Pelbagai usaha saya lakukan dari moden hingga tradisional. Beribu juga habiskan untuk pergi check up nak tahu dimana masalahnya. Tapi menurut pandangan doktor kami tiada masalah. Lega juga la masa tu. Ye la kalau dengar ceria orang-orang lain ada yang pelbagai masalah rahim terbalik la, ketumbuhan la macam-macam. Tu yang risau tu..



BERURUT TAK PERGI KE?

Hampir setiap kali balik kampung saya akan pergi berurut dan tukang urut bagitahu rahim saya ok. Takde keatas atau kebawah, normal je. Tapi dimana silapnya ? Tak tahu dimana silapnya kami terus berusaha sehingga la ada kawan-kawan rekomen cuba produk Shaklee.

Saya pun search la kat Facebook siapa yang jual Shaklee. Jumpa la seorang kakak ni. Saya terus PM kakak ni cakap nak cari produk untuk hamil. Sebelum kakak tu bagitahu apa-apa vitamin, kakak tu tanya berkenaan diri saya dulu. Apa masalah yang saya hadapi, pernah jumpa doktor ke, apa yang doktor bagitahu.(Rupanya itu penting untuk tentukan apa vitamin yang diperlukan seseorang bukan terus bagi set hamil je, kena tahu masalahnya terlebih dahulu)

Mula-mula masa kakak tu tanya saya terfikir juga kenapa banyak sangat tanya, bagi je la set hamil, kalau kau taknak layan aku cakap je, aku boleh cari penjual lain. Dan mungkin kakak tu dapat baca hati saya kot. Dia pun bagitahu yang dia tanya banyak-banyak tu sebab nak pastikan bagi vitamin yang betul mengikut keperluan saya. Baru la saya faham.

So dapat la saya set hamil mengikut keperluan saya dan suami. Order dalam 2 hari dah sampai vitamin saya di office. Kemain suka nya. So saya dan suami makan la mengikut saranan kakak tadi. Kakak tu pun ada follow up saya tanya makan ke tak vitamin, (Penting nye cari SID yang betul ). Sebab kadang-kadang kita ni terlupa juga bila dah sibuk dengan kerja.

Tak sampai sebulan dan vitamin pun tak sempat pun habis sebotol saya dah mengandung. Tuhan je tahu masa tu .


MACAM MANA BOLEH TAHU MENGANDUNG?

Tiba-tiba selera makan saya tiada. Sebelum ni asyik lapar je. Ini waktu makan tak tahu nak makan ape..semua nampak tak sedap. Makanan yang dibeli tak habis, paksa juga makan tak boleh masuk langsung dalam mulut,. Rasa tak sedap. Orang lain sampai tak cukup punya la sedap makan kita boleh cakap tak sedap.


Lepas tu ajak husband g klinik sebab sakit kepala mungkin perut masuk angin sebab tak makan. Pergi klinik cakap kat doktor saya sakit kepala, takde selera. Doktor cakap awak stress ke? Kita jawab la tak sebab memang tak stress pun. Doktor boleh bagi ubat tahan sakit je.


Saya tak puas hati ajak suami pergi farmasi nak beli Pregnancy Test. Suami terkejut. Betul ke..saya cakap saya nak check sendiri (punya la tak puas hati dengan doktor tadi).


Sampai rumah petang tu suami minta check. Saya kata esok pagi la check sebab waktu pagi biasanya betul. Suami pun ok je. Keesokkan pagi tu chek la guna UPT tu. First time dalam hidup saya warna dua garis tu timbul. Masa 2 line tu timbul saya tak percaya, tapi mata dah keluar air mata, suara tak keluar. Perasaan masa tu Allah je tahu. Masa akad nikah tak segembira macam ni tau. Alhamdulillah penantian kami  selama ni akhirnya berakhir. Jan 2016 lahirlah permata kami yang pertama. Syukur pada mu Ya Allah.


Dua Tahun Setengah Da Usia Permata Kami


Sekarang kami hidup gembira dan bahagia dengan permata hati kami. Kehidupan saya terus berubah 360 darjah. Sangat-sangat bahagia. Saya doakan kawan-kawan yang membaca cerita saya ni saya ada masalah sama dengan saya supaya dikurniakan zuriat sendiri. Amin. Yakin pada Allah. Rezeki akan tiba tepat pada waktunya. Percayalah. Usaha selagi boleh.



Artikel menarik : ATASI ANAK KURANG SELERA MAKAN
                            VITAMIN CANTIK UNTUK KULIT KERING DAN KUSAM
                            ATASI BADAN SELALU PENAT DAN KURANG BERTENAGA
                            PROMOSI VIVIX OGOS 2018






No comments:

Post a Comment

SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM) AT BATCHING PLANT

WHAT IS SUPER FIBER MIX DESIGN (SFM)  Forta-Fi® Fiber-Reinforced Asphalt Concrete Mix Design (FRAC) or also known as Super Fiber Mix Design ...