Friday, 10 August 2018

Atasi Badan Selalu Penat dan Kurang Bertenaga




Penat, Mengantuk dan Kurang Bertenaga

Dah tidur lapan jam pun kadang-kadang masih terasa mengantuk, lemah dan penat. Badan macam tak cukup rehat . Rasa nak baring je. Bila kurang bermaya mulalah tiada fokus nak buat kerja pejabat atau rumah. Silap-silap ada je yang kena marah dengan kita.
Jadi apa punca badan mudah rasa letih ni ? Antara 9 sebab yang mempengaruhi badan mudah letih dan lesu:

1.    Diet yang tidak seimbang
-       Iaitu tidak mengandungi karbohidrat, protein, sayur-sayuran seperti dalam pyramid makanan. Diet yang tidak seimbang boleh menyebabkan paras glukosa berkurang dan membawa kepada rasa letih.

2.    Kurang minum air kosong
-       Meminum air yang mencukupi akan dapat mengurangkan bebanan kerja buah pinggang dan hati dalam berfungsi menyingkirkan bahan buangan dan toksin menerusi air kencing. Air adalah gen pembawa nutrien dan oksigen kepada semua sel tubuh yang memerlukan.

3.    Kurang sel darah merah
-       Dalam sistem badan kita akan sentiasa beroperasi 24jam. Sel-sel darah merah dalam badan perlu sentiasa diganti dengan pembentukan sel darah yang baru/ Ini satu gejala membuatkan seseorang menjadi pening, letih dan lesu. Bagi wanita pula, kehilangan darah ketika haid menyebabkan iron dalam darah berkurang dan ini meletakkan wanita berisiko mendapat anemia. Letih, lemah, sesak nafas adalah simptom-simpton anemia
-        
4.    Sentiasa dehidrasi
-       Badan yang sentiasa berpeluh dan banyak nutrisi hilang bersamanya. Dan ia perlu sentiasa dibantu dengan bantuan suplemen dan banyyaakkan minum air

5.    Tekanan emosi
-       Badan kita akan mudah lemah dan tidak bertenaga dengan tekanan yang perlu ditanggng oleh otak dan badan kita

6.    Kurang tidur/tidur tidak berkualiti
-        tidur yang disaankan adalah 7-8 jam sehari pada waktu malam. Jadikan tidur priority untuk mengembalikan tenaga

7.    Tidak bersarapan
-       Sarapan pagi sangat penting. Hanay dengan bersarapan yang ringan mampu mengekalkan tenaga berterusan sehingga tengah hari dan petang

8.    Kurang zat besi dan vitamin B12
-       zat besi berfungsi untuk membawa oksigen dari paru-paru ke jaringan dan membawa electron untuk proses pembentukan tenaga di dalam sel

9.    Kurang tenaga
-       Makan terlalu sedikit, diet yang keterlaluan juga akan menyebabkan anda lemah. Diet yang seimbang membantu anda untuk mengekalkan teanaga dan juga paras gula glukosa dalam darah. Apabila paras glukosa dalam darah menjadi rendah, anda akan menjadi lemah dan boleh menyebabkan pitam



Cara Untuk Mengatasi Masalah Kepenatan, Keletihan Dan Kurang Tenaga

1.    Bercuti
Bercuti dan berehat bersama keluarga dapat membantu kita untuk mengurangkan rasa stres dan juga mengatasi masalah penat-penat badan. Mungkin kita terlalu kuat bekerja tanpa rehat, dan balik ke rumah pun masih kena teruskan buat kerja-kerja rumah kan. Jadi, sekali sekala boleh rancang percutian dan berehat santai bersama keluarga. Anak-anak pun gembira, ibu bapa hilang stres dan hilang penat. Bila dah kembali ke rutin harian, badan lebih segar dan minda lebih tenang.

2.    Amalkan Zikir Fatimah
Ini adalah amalan yang disarankan oleh Rasulullah kepada anaknya Fatimah. Amalkan zikir ini sebelum tidur. InshaAllah rasa letih dan lesu tu dapat diatasi.

Subhanallah 33 kali
Alhamdulillah 33 kali
Allahu akbar 33 kali

   3. Waktu Tidur Yang Cukup
Jika kurang tidur, memang akan beri kesan kepada badan kita. Amalkan waktu tidur yang tetap dan mencukupi. Untuk orang dewasa, sebaiknya tidur 5-6 jam sehari.

Namun, bila dah jadi ibu bapa ni memang tidur akan terganggu jika mempunyai anak kecil. Anak kecil kan sentiasa bangun malam nak susu, nak buang air, meragam dan macam-macam lagi. Jadi kena usaha juga cara lain untuk beri kita tenaga lebih walaupun kurang tidur atau pun tidur yang sering terganggu.

4. Ambil Suplemen Yang Berkesan
Salah satu punca masalah keletihan ni ialah kerana kurangnya nutrisi dalam badan. Jadi cubalah cek dan renung-renungkan diri kita ni. Pemakanan harian dah jaga, bersenam pun dah bersenam, nutrisi tu dah jadi satu keperluan dah untuk kita kekal bertenaga sepanjang hari.

Cadangan suplemen terbaik untuk mengatasi masalah keletihan dan tambahkan tenaga ni ialah suplemen yang tinggi antioksidannya. Sila klik link di bawah ni untuk cadangan suplemen terbaik tambahkan tenaga dengan cepat.

Vitamin Memberikan Tenaga
          1)    Vitalea
      Multivitamin daripada Shaklee ini mengandungi zat besi yang sangat diperlukan untuk pembentukkan sel darah merah. Dengan mengandungi 24 jenis mineral untuk menampung kekurangan nutrisi yang sentiasa hilang disebabkan aktiviti seharian kita termasuk cara pemakanan.

          2)    B-Complex
        Ada 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan badan dengan baik. B-complex juga membantu untuk melancarkan perjalanan darah kita yang mana penting untuk membawa oksigen secukupnya ke otak. Oksigen yang cukup membolehkan kita dapat berfikir dengan baik dan otak dapat mengawal seluruh sistem dalam badan dengan baik.

3)    Vitamin C
     Menguatkan imuniti tubuh dan menghalang jangkitan. Ia menghindarkan tubuh    daripada kelesuan yang diakibatkan oleh tindakan virus dan bakteria terhadap      sel tubuh. 



                                        Testimoni



Lebih Bertenaga
Badan Tak Penat
Tak Lagi Tidur Awal
Tiada Lagi Tekanan Darah Rendah, Tenaga Bertambah
             



  
Artikel menarik : Ikhtiar Hamil Dengan Suplemen

Jangan sesekali cuba untuk menafikan diri anda penat ia akan membahayakan kesihatan mental. Mungkin pada mulanya anda boleh tapi lama-kelamaan, badan mula akan mula lemah kerana tidak cukup rehat. 


Nak order secara online, anda boleh KLIK ESELL. Boleh menggunakan Credit Card atau debit card juga.


PERUNDING VITAMIN ANDA

SHIDA ABU BAKAR
 Shaklee Independent Distributor
Id No : 1256201
Contact No : 014-844 0163
Email : hasidaabubakar07@gmail.com
Facebook : Hasida Abu Bakar

POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA
*Jaminan Shaklee: Sentiasa Selamat, Berkesan dan Semulajadi
*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.




1 comment:

Apa Itu Resveratrol

Resveratrol adalah sebahagian daripada bahan semulajadi yang dikenali sebagai polifenol. Ia banyak ditemui di dalam tumbuh-tumbuhan termasu...